22 Apr 2010

Έρευνα «Κοινωνικά Δίκτυα και επιχειρήσεις»


Με στόχο να αποτυπώσει τη στάση των εργοδοτών, ως προς τη χρήση των social media στο εργασιακό περιβάλλον, η εταιρεία Manpower πραγματοποίησε πριν μερικούς μήνες έρευνα με τίτλο «Κοινωνικά Δίκτυα και επιχειρήσεις – Αξιοποιώντας τη δύναμη των Social Media», σε περισσότερους από 34,000 εργοδότες από 35 χώρες, μεταξύ αυτών και αντιπροσωπευτικό δείγμα 751 Ελλήνων. Πιο κάτω παραθέτονται τα αποτελεσμένα που αφορούν την Ελλάδα:

Από τους 751 έλληνες εργοδότες οι οποίοι συμμετείχαν στην έρευνα, μόλις το 10% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι διαθέτουν επίσημες πολιτικές για τη χρήση των social media (π.χ. Facebook, Twitter, LinkedIn) από τους εργαζομένους τους, ποσοστό το οποίο είναι κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο.

«Οι επιχειρήσεις τηρούν στάση αναμονής, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη. Σε κάποιες, δε, περιπτώσεις ως επίσημη πολιτική νοείται η απαγόρευση πρόσβασης εν ώρα εργασίας ή ένα πλέγμα περιορισμών, που συχνά έχουν τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα», σχολίασε η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Manpower στην Ελλάδα.

«Όμως τα social media είναι εδώ και οι αλλαγές που επιφέρουν στον τρόπο που ζούμε, εργαζόμαστε και συνεργαζόμαστε είναι ήδη ορατές και θα γίνουν ακόμη εντονότερες. Οι εργοδότες δεν μπορούν και δεν πρέπει να απέχουν. Αντιθέτως, μπορούν και πρέπει να αξιοποιήσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μέσα από πολιτικές που αντί να περιορίζουν θα απελευθερώνουν τη δυναμική τους. Σε αυτό το πλαίσιο, οι εταιρικές πολιτικές θα είχαν μάλλον τον χαρακτήρα ενός κοινά αποδεκτού πλαισίου για τη χρήση και την κατάχρηση των social media και θα ήταν εστιασμένες όχι στον έλεγχο της συμπεριφοράς των εργαζομένων αλλά στον προσανατολισμό της χρήσης τους προς θετικές και δημιουργικές κατευθύνσεις για τους ίδιους και τους οργανισμούς».

Οι εργοδότες που σε μεγαλύτερο ποσοστό δηλώνουν ότι διαθέτουν επίσημες πολιτικές για τη χρήση των social media από τους εργαζομένους, ανήκουν στον τομέα των Χρηματοοικονομικών και άλλων Υπηρεσιών προς Επιχειρήσεις και στον τομέα του Τουρισμού (15%). Ακολουθούν οι εργοδότες του τομέα των Μεταφορών & Επικοινωνιών και του Δημόσιου Τομέα & Κοινωνικών Υπηρεσιών (14%).

Από το 10% των Ελλήνων εργοδοτών που διαθέτουν επίσημες πολιτικές για τη χρήση των social media, το 47% δήλωσε ότι το όφελος από την εφαρμογή τους είναι η αποφυγή μείωσης της παραγωγικότητας, το 32% η αποφυγή διαρροής απόρρητων πληροφοριών και το 23% η προστασία της φήμης της εταιρείας.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι πολύ μικρό ποσοστό των ελλήνων εργοδοτών (2%) αναφέρει ότι η χρήση των social media από τους εργαζομένους τους είχε αρνητικές επιπτώσεις για τη φήμη της εταιρείας. Το ποσοστό αυτό δεν διαφοροποιείται πολύ σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο, ο οποίος είναι μόλις δύο ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερος (4%).

Πάντως, πέραν από τους κινδύνους και τα προβλήματα που οι εργοδότες θεωρούν ότι μπορεί να προέλθουν από τη χρήση των social media, υπάρχουν και τα πιθανά οφέλη. Σύμφωνα με τους συμμετέχοντες στην έρευνα, τα σημαντικότερα από αυτά είναι η ενίσχυση της συνεργασίας και της επικοινωνίας (26%) και η συνεχής επαγγελματική ανάπτυξη των εργαζομένων (25%).

Το «brand building», δηλαδή η συμβολή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στο χτίσιμο και την ενίσχυση της εικόνας ενός οργανισμού, αποτελεί μόλις την 6η κατά σειρά επιλογή των ελλήνων εργοδοτών, ενώ παγκοσμίως καταλαμβάνει την πρώτη θέση ανάμεσα στο οφέλη της χρήσης των social media, πάντοτε κατά την άποψη των εργοδοτών.

14 Apr 2010

Σε μια κρίση, η άμυνα δεν είναι πάντα η σωστή επιλογή


Η ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ πως οι Δημόσιες Σχέσεις αποτελούν σήμερα ένα τομέα αρκετά παρεξηγημένο δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί δεν έχουν αντιληφθεί ακόμη πλήρως τη σημασία και το ρόλο τους, έχει επισημανθεί αρκετές φορές στο παρελθόν. Ο λόγος της συνεχούς υπενθύμισης, αν θέλετε, για μια πραγματικότητα την οποία ειδικότερα εμείς του κλάδου βιώνουμε καθημερινά, δεν πηγάζει στην ανάγκη έκφρασης κάποιου παραπόνου, αλλά στην συνεχή προσπάθεια επιμόρφωσης των επιχειρηματιών για τα θετικά στοιχεία που μπορούν οι δημόσιες σχέσεις να προσφέρουν σε κάθε επιχείρηση, ανεξαρτήτου μεγέθους.

Μελέτες τόσο στο εξωτερικό, όσο και στην Κυπριακή αγορά έχουν δείξει ότι το ευρύ κοινό δεν αντιλαμβάνεται το τι είναι οι Δημόσιες Σχέσεις σε επίπεδο επαγγελματικής πρακτικής. Ως αποτέλεσμα, υπάρχει πολλές φορές ιδεολογική σύγχυση με τους όρους δημοσιότητα, μάρκετινγκ, διαφήμιση, πειθώ και προπαγάνδα με αποτέλεσμα ο κλάδος να βρίσκεται πολλές φορές κατηγορούμενος για εξαπάτηση, παραπλάνηση ή καθοδήγηση της κοινής γνώμης.

Για τους μη γνώστες και τους κακός αυτοαποκαλούμενους υπεύθυνους Δημοσίων σχέσεων, αυτό είναι αναμενόμενο και ως ένα σημείο κατανοητό, εφόσον αντιλαμβάνονται μόνο τα αποτελέσματα και την εικόνα, ενώ αγνοούν την επιστημονική εργασία που απαιτεί ο σχεδιασμός ενός προγράμματος Δημοσίων Σχέσεων. Το παράδοξο, όμως, είναι ότι και ένας σημαντικός αριθμός μάνατζερ συνεχίζει να μην αντιλαμβάνεται την σημαντικότητα των Δημοσίων σχέσεων, με αποτέλεσμα να αποκλείουν τους ειδικούς σε θέματα Δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας από τα ανώτερα κλιμάκια στρατηγικού σχεδιασμού και λήψης αποφάσεων των επιχειρήσεων / οργανισμών τους. Με βάση τα σημερινά δεδομένα στον παγκόσμιο οικονομικό χάρτη και τα αλλεπάλληλα προβλήματα που προκαλεί η οικονομική κρίση, ο χρόνος πλέον πιέζει για δραστικές αλλαγές και άμεσες αποφάσεις και ενέργειες. Η χρονική κωλυσιεργία και δυσπιστία μόνο αρνητικά αποτελέσματα μπορεί να έχουν στις ίδιες τις επιχειρήσεις, και αυτό θα πρέπει σύντομα όλοι να το αντιληφθούμε. Σε μια κρίση, η άμυνα δεν είναι πάντα η σωστή επιλογή.

Η ανάγκη για ολοκληρωμένα (integrated) προγράμματα επικοινωνίας που θα μεγιστοποιούν την αποτελεσματικότητα του μηνύματος μέσα από εναλλακτικά κανάλια επικοινωνίας που προωθούν την δημιουργία κατανόησης και συνεργασίας με τα σημαντικά, για την κάθε επιχείρηση, κοινά, είναι επιβεβλημένη.

Οι Δημόσιες Σχέσεις είναι αντικείμενο που βασίζεται στην επικοινωνία και διαμορφώνεται μέσα από σκέψη, σχεδιασμό και κριτική. Στο σημερινό ανταγωνιστικό περιβάλλον, όλες οι επιχειρήσεις χρειάζονται τις Δημόσιες Σχέσεις μιας και όλες χρειάζονται αποδοτικότερές και αποτελεσματικότερες στρατηγικές επικοινωνίας. Όσο και αν αυτό φαίνεται απλουστευμένο, καθημερινά γίνεται όλο και περισσότερο κατανοητό ότι μία καλή δημόσια εικόνα (εταιρική φήμη) μπορεί να βοηθήσει μία επιχείρηση να αντεπεξέλθει σε περιόδους αντιξοοτήτων ή και μετά από μια κρίση. Αντίθετα, μία άσχημη δημόσια εικόνα είναι εμπόδιο που δύσκολα και με αργούς ρυθμούς το ξεπερνά μία επιχείρηση.

11 Apr 2010

Social Media

Τα κοινωνικά δίκτυα είναι πλέον απαραίτητα εργαλεία

ΣΤΟΥΣ χρήστες των social media, η φράση «Κοινωνία των πολιτών» δεν είναι άγνωστη. Η εικόνα του «ενεργού πολίτη» που κάνει υπαρκτό το αίτημα για «περισσότερη ελευθερία» και αναλαμβάνει πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της ζωής εκείνου και των γύρω του αντικατοπτρίζεται σε fora, social blogs, wikis, podcasts, video και photo sharing platforms.

Τα κοινωνικά δίκτυα είναι πλέον απαραίτητα εργαλεία μάρκετινγκ – δημοσίων σχέσεων και δικτύωσης (networking). Και ο ορισμός του networking σύμφωνα με τον Steven D’Souza: «Networking is the art of building reciprocal relationships that help individuals and the community as a whole to achieve their goals». Καμιά φορά οι ορισμοί κάνουν όλη τη διαφορά. H «δικτύωση» έχει έναν πολύ καλό ορισμό. Κάθε άνθρωπος έχει δικαίωμα να εκφραστεί και να δημιουργήσει μέσα σε μια συνταγμένη κοινωνία – αυτό είναι το ανθρωπιστικό νόημα της λέξης. Στα κοινωνικά δίκτυα συντασσόμαστε για να καλύψουμε τα κενά της καθημερινής μας ζωής: Γινόμαστε, συνειδητά, δημοσιογράφοι στην υπηρεσία του κοινού, λαμβάνουμε πρωτοβουλίες με πολιτιστικό, κοινωνικό και πολιτικό χαρακτήρα, οργανώνουμε δομές για αποτελεσματική συνεργασία και θέτουμε κοινούς στόχους για την βελτίωση της ζωής μας.

Όλα αυτά απορρέουν από την απαίτησή μας για προσωπική ελευθερία και έκφραση. Απορρέουν από τον ορισμό της λέξης «Δικαίωμα». Στην παρουσίαση του Paul Dunay με τίτλο «7 ways Facebook will change your life» (http://www.slideshare.net/phdunay/7-ways-facebook-will-change-your-life) θα πάρετε μια ιδέα για το πως μπορεί το Facebook και η τεχνολογία RFID να ωθήσει τις επιχειρήσεις σε νέα στάδια καινοτομίας. Με γλαφυρότητα, ο Dunay περιγράφει την ιδανική μέρα με τους φίλους σας για ψώνια. Ένα σύστημα συνδεδεμένο με μια βάση δεδομένων που ξέρει σε ποιό μαγαζί βρίσκεστε και τι ψωνίσατε, ενημερώνει τους φίλους σας στο Facebook για τη γεωγραφική θέση και τις αγοραστικές προθέσεις σας. Καθώς συνεχίζετε τα ψώνια σας έχετε τη δυνατότητα να σχολιάσετε τα καταστήματα και τα προϊόντα που αγοράσατε. Όλα τα στοιχεία αποθηκεύονται σε βάσεις δεδομένων και εμφανίζονται στο Facebook ώστε να μπορέσετε να τα μοιραστείτε με τους φίλους σας, οι οποίοι πλέον θα είναι σε θέση να κάνουν καλύτερες αγορές διαβάζοντας την δική σας αξιολόγηση. Αφού δείτε την παρουσίαση, σκεφτείτε πάλι τις έννοιες δικαίωμα – δικτύωση και θυμηθείτε ότι «όταν μιλάμε για δικαίωμα, εννοούμε έναν κύκλο ελευθερίας αυτόνομης δραστηριότητας του ατόμου και όχι την εκπλήρωση της υποχρέωσης κάθε ατόμου κατά έναν προκαθορισμένο τρόπο να προσφέρει τις δυνάμεις του για το καλό του συνόλου.»

8 Apr 2010

Η εξέλιξη των Public Relations σε …Public Engagement


ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΕΣ σχέσεις λειτουργούσαν παραδοσιακά ως ο πόλος για την ανάπτυξη σχέσεων με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και τους εκπροσώπους τους. Ωστόσο, τα δεδομένα πλέον έχουν δραστικά αλλάξει, γεγονός το οποίο οφείλουμε όλοι να αναγνωρίσουμε, αλλά και να λάβουμε τα κατάλληλα μέτρα. Πιο συγκεκριμένα, η επέλαση του Internet και οι σεισμικές δονήσεις στο χώρο των media, δημιουργούν νέα δεδομένα για τις δημόσιες σχέσεις. Αντί να κάνουν δουλειά με τους shareholders και τα media, οφείλουν να ξαναγράψουν το χάρτη των υπηρεσιών τους και να εργασθούν με τους stakeholders, τους κοινωνικούς εταίρους και τους νέους influencers (διαμορφωτές κοινής γνώμης), αρκετοί εκ των οποίων έχουν αναπτύξει σφαίρα επιρροής στο Διαδίκτυο, μέσω blogs, social media κλπ.

Σύμφωνα με μελέτη της Booz & Co, η κρίση στο χώρο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης έχει οδηγήσει σε πολιτικές μείωσης του κόστους και συρρίκνωσης της ποιότητας των δημοσιογραφικών κειμένων, στον περιορισμό της δημοσιογραφικής έρευνας. Όπως επισημαίνεται στη μελέτη, οι σύμβουλοι δημοσίων σχέσεων, εφόσον εκσυγχρονιστούν και περιλάβουν εργαλεία online reputation management στις δεξιότητές τους, οφείλουν να σχεδιάζουν τρόπους και πλάνα, ώστε να βρίσκουν φιλοξενία στα media οι ιστορίες οργανισμών και brands.

Σε μια άλλη έρευνά που είδε πρόσφατα το φως της δημοσιότητα, και πιο συγκεκριμένα του Economist, καταγράφονται στοιχεία που κατ’ αρχάς δείχνουν ότι η οικονομική κρίση των δύο τελευταίων ετών βοήθησε στην ενίσχυση του κλάδου των δημοσίων σχέσεων. Κατά δεύτερον, επιβεβαιώνει ότι οι εταιρείες δημοσίων σχέσεων, αποδεικνύονται ο κατ’ εξοχήν επικοινωνιακός κλάδος που αναλαμβάνει -για λογαριασμό των brands- την διαχείριση των social media.

Όπως υποστηρίζεται στην εν λόγω έρευνα, αν και οι δημόσιες σχέσεις είχαν πληγεί από την κρίση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, καθώς η κύρια δύναμη πυρός τους ήταν η ανάπτυξη δημοσιότητας των πελατών τους στα media. Ο καλπασμός του διαδικτύου άλλαξε τα δεδομένα, ο τομέας των δημοσίων σχέσεων αντιμετώπισε μια κρίση ταυτότητας, που, όμως, αποδείχθηκε πρόσκαιρη. Όπως αναφέρει και το Economist, η οικονομική κρίση ενίσχυσε τη θέση των δημοσίων σχέσεων, που «στρατολογήθηκαν» να προστατεύουν την φήμη των εταιρειών.

Χαρακτηριστική είναι μάλιστα η περιγραφή του Richard Edelman, σε σχέση με την πορεία των δημοσίων σχέσεων, κλάδος ο οποίος από Public Relations πρέπει να μετεξελιχθεί σε Public Engagement.

7 Apr 2010

Track Twitter Users

Find out who the top Twitter users are:
1. Twitterholic - http://twitterholic.com/
2. Toptweet - http://toptweet.com/
3. Twitrank - http://twittown.com/friends/topfollowers_1

5 Apr 2010

Find out what is the latest trends on Twitter


Sites that tell the latest stories and trends on Twitter:
1. Twitscoop (http://www.twitscoop.com/): A search tool that tracks trends as well as certain events.
2. Flaptor Search (http://search.trendistic.com/): A search tool that can be installed on your browser.
3. Tweet Scan (http://tweetscan.com/): Search keywords on Twitter
4. Twitterment (http://www.twitterment.com/): Search Twitter users and topics
5. Tweetmeme (http://tweetmeme.com/): Find out the latest Stories on Twitter
6. Twistori (http://twistori.com/): Find out what twitter loves, hates, believes, etc.
7. Twitturly (http://twitturly.com/): Find out the most talked about stories on Twitter
8. Twitterverse (http://www.twitterverse.com/): Find out what Twitter is doing
9. GoodBadMe (http://goodbad.me/): Keep track of the good and bad on the twitterverse
10. Favotter (http://en.favotter.net/home.php?mode=hot): Find out the most favored (saved to favorites) tweets