18 Dec 2010

Στην εποχή του mobility


Σε ένα πρόσφατο επαγγελματικό μου ταξίδι στην Αθήνα, είχα τη χαρά να βρεθώ και να ανταλλάξω απόψεις με έναν από τους πιο δυνατούς «παίκτες» στα Social Media στην Ελλάδα, τον Νίκο Δρανδάκη, ο οποίος πέραν του ότι εργάζεται ως Social Media Consultant, ταυτόχρονα είναι ειδικός επιστημονικός συνεργάτης του Πάντειου Πανεπιστήμιου για τα Social Media και ιδρυτής του οινωνικού δικτύου sync.gr.

Στα διάφορα θέματα που συζητήσαμε (μπορείς να συζητάς μαζί του επί ώρες), ήταν η νέα εποχή του mobility, η οποία καθορίζει πλέον και τις επικοινωνιακές στρατηγικές που πρέπει να εφαρμόζουμε οι του κλάδου των δημοσίων σχέσεων για τους πελάτες μας. Όπως πολύ εύστοχα ο Νίκος Δρανδάκης είχε αναφέρει στην κουβέντα μας, στις 9 Ιανουαρίου 2007 ο Steve Jobs έκανε την επίσημη παρουσίαση του iPhone με τη φράση: “κάθε λίγα χρόνια εμφανίζεται μια συσκευή που έρχεται να αλλάξει τα πάντα”. Και είχε δίκιο. Η αλλαγή που φέρνει το iPhone είναι μεγαλύτερη ακόμα και από αυτή που έφερε το ίδιο το κινητό τηλέφωνο ως προϊόν.

Μια φορητή συσκευή που δεν είναι πλέον ένα τηλέφωνο στο χέρι μας, αλλά μία συνδεδεμένη (με το δίκτυο) υπολογιστική μηχανή, που συνδυάζει τη φωνητική επικοινωνία, την πλοήγηση στο Διαδίκτυο, και την προσωπική ψυχαγωγία, με ένα τρόπο απόλυτα φυσικό και προσιτό στο μέσο χρήστη. Θέτοντας νέα standards στη βιομηχανία των υπολογιστών και κινητών τηλεφώνων, ανάγκασε όλους τους άλλους παίκτες της αγοράς να επανακαθορίσουν τη θέση και τα προϊόντα τους. Τα ίδια αυτά standards επαναπροσδιορίστηκαν και πάλι από την Apple με την παρουσίαση του iPad.

Κοινό χαρακτηριστικό των νέων συσκευών, το mobility (κινητικότητα). Κάθε φυσικός χώρος, είναι και χώρος πληροφόρησης, επικοινωνίας, αλληλεπίδρασης. Η πληροφορία κινείται ελεύθερα παντού, σαν αποτέλεσμα της ικανότητας των νέων συσκευών να εκμεταλλεύονται τα 3G και Wi-Fi δίκτυα που βρίσκονται εξαπλωμένα σε οποιοδήποτε σημείο.

Με την πληροφορία διαθέσιμη παντού σε πραγματικό χρόνο, η ανάγκη να σχεδιάζουμε τις ενέργειες μας υποχωρεί δίνοντας της θέση της στην ανάγκη συντονισμού αλλά και αυτοσχεδιασμού. Σε κάθε είδους επάγγελμα αυτοί που θα ξεχωρίσουν είναι όσοι μπορούν να συνδέονται με την πληροφορία σε πραγματικό χρόνο, να αξιολογούν τα δεδομένα, και να συντονίζουν τις ενέργειες τους με την ομάδα τους «την ώρα της μάχης».

Τα «εγχειρίδια οδηγιών» οδηγούνται στον κάλαθο των αχρήστων, νέες τεχνικές management εφαρμόζονται, με αυξημένο το ρόλο των υπαλλήλων. Αυξάνοντας την εξάρτηση μας από φορητές συσκευές, ο συντονισμός γίνεται η οργανωτική αρχή που καθορίζει το πως κάνουμε τη δουλειά μας. Ταυτόχρονα, οι συσκευές μας λειτουργούν σαν ζωντανοί οργανισμοί καθώς είναι γεμάτοι με αισθητήρες που λαμβάνουν και στέλνουν μηνύματα κάθε είδους.

Η εποχή του mobility δεν έχει να κάνει απλώς με τη δυνατότητα των ανθρώπων να κυκλοφορούν με την πληροφορία μαζί τους, αλλά με τη δυνατότητα της πληροφορίας να μεταφέρεται παντού, χωρίς κανένα γεωγραφικό ή μορφολογικό περιορισμό, μέσα από ασύρματα δίκτυα που δεν σταματούν πουθενά, αλλάζοντας τη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον του…