12 Jan 2011

Η ύφεση και η αξία της επικοινωνίας


Σε μια περίοδο οικονομικής ύφεσης και αρνητικού κλίματος, οι καταναλωτές προσανατολίζονται στην αξία, οι επιχειρήσεις ανησυχούν για τη ρευστότητά τους και οι εργαζόμενοι κυριεύονται από αισθήματα ανασφάλειας για τις θέσεις εργασίας τους. Σε ένα τέτοιο κλίμα, η πιο λανθασμένη κίνηση είναι να σταματήσει μια επιχείρηση τις δαπάνες για την επικοινωνιακή της στρατηγική, μέσω των δημοσίων σχέσεων και του marketing.

Το κλειδί, είναι να γίνει κατανοητό από όλους ότι οι ανάγκες των πελατών και των συνεργατών έχουν αλλάξει και η προσαρμογή των στρατηγικών στη νέα πραγματικότητα αποτελεί μόνοδρομο.

• Οι επιχειρήσεις που επενδύουν στην επικοινωνία κατά τη διάρκεια μιας ύφεσης, μπορεί να αυξήσουν το μερίδιο τους στην αγορά και την αποδοτικότητα των επενδύσεων.
• Οι καταναλωτές διαθέτουν περισσότερο χρόνο, ψάχνοντας για διαρκή αγαθά και διαπραγματεύονται σκληρότερα στο σημείο πώλησης. Σήμερα είναι πιο πρόθυμοι από ποτέ να αναβάλουν τις αγορές ή να αγοράζουν λιγότερο. Οι αξιόπιστες μάρκες μπορούν να ξεκινήσουν ακόμα νέα προϊόντα με επιτυχία, αλλά το ενδιαφέρον σε νέα εμπορικά σήματα και νέες κατηγορίες εξασθενίζει.
• Οι καταναλωτές αναζητούν τις καλύτερες τιμές. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να τις μειώσουμε. Χρειάζεται όμως να προσφέρουμε εξαιρετικές τιμές ως προσφορές ανά διαστήματα. Επίσης μπορούμε να μειώσουμε την ποσότητα σε σχέση με την εκπτωτική τιμή και να επιβραβεύσουμε τους «πιστούς» καταναλωτές.
• Σε όλους τους τομείς εκτός από μερικές κατηγορίες τεχνολογίας, όπου οι προοπτικές ανάπτυξης είναι ισχυρές, οι εταιρείες είναι σε μια μάχη για το μερίδιο αγοράς και, σε ορισμένες περιπτώσεις, την επιβίωση. Είναι απαραίτητη λοιπόν η γνώση της διάρθρωσης του κόστους. Οι ισχυρές επιχειρήσεις θα εκτοπίσουν, κερδίζοντας μερίδια αγοράς, αλλά οι μικρότερες εταιρείες, με υγιείς ισολογισμούς, αυτό μπορούν να το κάνουν ενδεχομένως με συγχωνεύσεις.
• Ίσως το σημαντικότερο απ’ όλα είναι το ότι πρέπει να δοθεί έμφαση σε βασικές αξίες. Παρ’ όλο που οι περισσότερες επιχειρήσεις απολύουν εργαζομένους, οι διοικήσεις θα πρέπει ταυτόχρονα να επενδύσουν στην πίστη όσων εργαζομένων διατηρούν, επιμένοντας στην ποιότητα και όχι στην επιφανειακή εξέταση. Οι διοικήσεις χρειάζεται να ασχοληθούν, δίνοντας περισσότερο από το χρόνο τους, τόσο στους εργαζομένους όσο και στους πελάτες – καταναλωτές.

Οι επιτυχημένες επιχειρήσεις δεν εγκαταλείπουν τις στρατηγικές επικοινωνίας σε περιόδους κρίσεις. Τις προσαρμόζουν!