7 Apr 2013

Για να ενδυναμωθεί η οικονομία, πρέπει να έχει δυνατά brands


Σε μια περίοδο κατά την οποία η οικονομική κρίση και αβεβαιότητα έχει πλήξει για τα καλά την Κύπρο, η έξοδος από τα αρνητικά αυτά δεδομένα πρέπει όχι μόνο να μας προβληματίζει, αλλά και να μας πεισμώνει. Τις τελευταίες 3 εβδομάδες παρακολουθούμε όλοι τις αλυσιδωτές συνέπειες των σκληρών αποφάσεων που έχουν ληφθεί για την Κύπρο, ωστόσο, είναι καιρός να αναγνωρίσουμε και να αποδεχθούμε τα δεδομένα. Λάθη έγιναν (ανεπίτρεπτα λάθη, ωστόσο έγιναν). Οι επόμενες μέρες δεν θα έπρεπε να μας βρουν όλους να επιρρίπτουμε ευθύνες (τουλάχιστον στον ιδιωτικό τομέα), αλλά να επεξεργαζόμαστε τρόπους εξόδου από το αδιέξοδο, καταγραφής σεναρίων και λήψης αποφάσεων χωρίς συναισθηματισμούς.

Η ανάγκη αναδιαμόρφωσης μιας πιο ευέλικτης στρατηγικής με μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα πρέπει να αποτελέσει το επόμενο – άμεσο – βήμα. Ποια είναι τα δεδομένα; Πως έχουν επηρεάσει τις εργασίες της κάθε εταιρείας; Πως μπορεί μια επιχείρηση να συνεχίσει τη λειτουργία της με το υφιστάμενο ή ακόμη και με ένα καινούργιο, διαφοροποιημένο μοντέλο; Πως έχουν επηρεαστεί οι συνεργάτες, αλλά και οι καταναλωτές από τις εξελίξεις;

Οι αποφάσεις που λήφθηκαν – παρά τις προειδοποιήσεις – βρήκαν τον επιχειρηματικό κόσμο (στην πλειοψηφία του) απροετοίμαστο. Η άμεση αντίδραση ήταν «παγοποιήστε τα πάντα μέχρι να καταλάβουμε τι συνέβη και σε πιο βαθμό μας επηρεάζει». Αυτή όμως η αντίδραση, αν και για τους πολλούς λογική, έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις στο σύστημα, το οποίο δέχεται πλέον χαστούκια όχι μόνο από το εξωτερικό, αλλά και από το εσωτερικό.

Ειδικότερα ο τομέας της επικοινωνίας – κατά κύριο λόγο της διαφήμισης – έχει σχεδόν «παγώσει». Κονδύλια αποσύρθηκαν, συνεργασίες μετατέθηκαν χρονικά, καμπάνιες πέρασαν σε δεύτερη μοίρα. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε πρόσφατα σε δηλώσεις του ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Διαφήμισης & Επικοινωνίας Κύπρου, «οι περισσότερες ενέργειες που ήταν προγραμματισμένες για τον Απρίλιο ακυρώθηκαν ή μεταφέρθηκαν για τους επόμενους μήνες». Ωστόσο, όπως παρατήρησε, τα ξένα brands συνεχίζουν να διαφημίζονται, ενώ τα κυπριακά όχι, «με αποτέλεσμα τα κυπριακά brands να χάνουν έδαφος».

Η διαπίστωση αυτή αποτελεί παράλληλα μια ξεκάθαρη τοποθέτηση. Για ακόμη μια φορά τα κυπριακά προϊόντα και υπηρεσίες βρίσκονται ενώπιον του κινδύνου να χάσουν έδαφος από τα ξένα και πιο ευέλικτα brands. Η επένδυση χρόνων στην επικοινωνία, κινδυνεύει να διαγραφεί, δίνοντας ώθηση σε αυτά που εν καιρώ κρίσης τολμούν, διατηρούν την εξωστρέφεια τους, «μιλούν» στους καταναλωτές και γενικότερα στα κοινά-στόχους τους και διεκδικούν την εμπιστοσύνη τους που κατ’ επέκταση μεταφράζεται σε χρήση και πώληση.

Για να ενδυναμωθεί η οικονομία, ΠΡΕΠΕΙ να έχει δυνατά brands. Οι αδυναμίες του συστήματος, ας αποτελέσουν μάθημα για το μέλλον. Οι ευθύνες κάποια στιγμή θα αποδοθούν. Το παρελθόν πέρασε, το μέλλον μας περιμένει.

(Σημείωση: Το άρθρο δημοσιεύθηκε και στον "ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ" - 07/04/2013)