8 May 2010

Οι PR εταιρείες ευνοούνται από την οικονομική κρίση


Η ΑΠΟΨΗ, που θέλει την κάθε είδους δημοσιότητα να αποβαίνει τελικώς καλή δημοσιότητα, όσον αφορά τουλάχιστον τον χώρο των επιχειρήσεων έχει τεθεί τα τελευταία δύο χρόνια σε δοκιμασία! Η καθοδική πορεία των μετοχών και η παροχή μπόνους, όταν οι παραλήπτες τους δεν το άξιζαν, ιδιαίτερα δε όταν τα χρήματα αυτά προέρχονταν από τους φορολογούμενους, έχουν μεταξύ πολλών άλλων προκαλέσει την οργή της κοινής γνώμης και των ΜΜΕ. Πέραν τούτου, όλα αυτά έχουν δημιουργήσει μία νέα πηγή εσόδων για τον κλάδο των εταιρειών δημοσίων σχέσεων.

Η αύξηση της ζήτησης για τις συγκεκριμένες υπηρεσίες, δεδομένης μάλιστα της οικονομικής κρίσης, έχει ενισχύσει το στάτους των εταιρειών του κλάδου. Είναι χαρακτηριστικά τα σχόλια του επικεφαλής της Edelman, μίας από τις μεγαλύτερες εταιρείες δημοσίων σχέσεων στον κόσμο. «Στο παρελθόν ήμασταν περίπου ο τελευταίος τροχός της αμάξης, αλλά σήμερα έχουμε αναδειχθεί στην οργανωτική πυραμίδα, και πλέον βρισκόμαστε πίσω από πολλές επιχειρηματικές αποφάσεις», τονίζει.

Σύμφωνα με στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας, στις ΗΠΑ οι δαπάνες, οι οποίες αφορούν τις δημόσιες σχέσεις, αυξήθηκαν περισσότερο από 4% φτάνοντας τα 3,7 δισεκατομμύρια δολάρια. Η άνοδος προκαλεί το ενδιαφέρον, ειδικά εάν ληφθεί υπ’ όψιν η επίδοση των άλλων μορφών προώθησης προϊόντων. Οι διαφημιστικές δαπάνες μειώθηκαν σχεδόν 3% το 2008 και σχεδόν 8% πέρυσι. Εάν, όμως, στο κομμάτι των δημοσίων σχέσεων συμπεριληφθούν και οι απλούστερες μορφές μάρκετινγκ, όπως η μετάδοση μιας είδησης και η διοχέτευση υλικού σε blogs, τότε οι δαπάνες αυξήθηκαν το 2009 κατά 10%.

Το γιατί οι δημόσιες σχέσεις τα κατάφεραν τόσο καλά εξηγείται ως εξής: Εν μέρει έχει να κάνει με το ότι κοστίζουν φθηνότερα από τις μαζικές διαφημιστικές εκστρατείες, ενώ και ο αντίκτυπος των ενεργειών τους με κριτήριο την κάλυψη, που λαμβάνουν στα ΜΜΕ ή στο Διαδίκτυο, είναι πολύ πιο εύκολα μετρήσιμος. Πέραν τούτου, οι εταιρείες δημοσίων σχέσεων αρχίζουν να διεισδύουν σε εδάφη, τα οποία παραδοσιακά ανήκαν στις διαφημιστικές εταιρείες, γεγονός που σημαίνει ότι η δύναμή τους επεκτείνεται.

Επίσης, οι δημόσιες σχέσεις έχουν ωφεληθεί από το μεταβαλλόμενο τοπίο στα ηλεκτρονικά Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας. Οι κραδασμοί σε πολλά παραδοσιακά ΜΜΕ σημαίνει ότι είναι λιγότεροι πλέον οι οικονομικοί συντάκτες, οι οποίοι καλύπτουν το επιχειρηματικό ρεπορτάζ. Αυτό κατά συνέπεια καθιστά τις δημόσιες σχέσεις διπλά σημαντικές, τόσο για να προσελκύουν την προσοχή των δημοσιογράφων, όσο και για να βοηθούν τις εταιρείες να διαχέουν τις ειδήσεις, δημοσιεύοντας, λόγου χάριν, τα δελτία Τύπου τους στις ιστοσελίδες των ΜΜΕ.

Η ενίσχυση του Διαδικτύου και των κοινωνικών Μέσων επίσης έχει τονώσει τον χώρο των δημοσίων σχέσεων. Πολλές μεγάλες επιχειρήσεις έχουν παρουσία στους ιστοτόπους κοινωνικής δικτύωσης (social media) όπως το Facebook και το Τwitter, οι οποίοι τελούν υπό την παρακολούθηση του προσωπικού στο τμήμα Δημοσίων Σχέσεων. Ολοένα και περισσότερο οι εταιρείες δημοσίων σχέσεων καλούνται να παρακολουθήσουν τα σχόλια και τις προτιμήσεις των καταναλωτών για τους πελάτες τους, όπως όλα αυτά αποτυπώνονται στον κυβερνοχώρο. Σε κάθε αρνητικό σχόλιο, οι εταιρείες δημοσίων σχέσεων σπεύδουν να ανταποκριθούν ανάλογα.