14 Apr 2010

Σε μια κρίση, η άμυνα δεν είναι πάντα η σωστή επιλογή


Η ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΗ πως οι Δημόσιες Σχέσεις αποτελούν σήμερα ένα τομέα αρκετά παρεξηγημένο δεδομένου ότι οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί δεν έχουν αντιληφθεί ακόμη πλήρως τη σημασία και το ρόλο τους, έχει επισημανθεί αρκετές φορές στο παρελθόν. Ο λόγος της συνεχούς υπενθύμισης, αν θέλετε, για μια πραγματικότητα την οποία ειδικότερα εμείς του κλάδου βιώνουμε καθημερινά, δεν πηγάζει στην ανάγκη έκφρασης κάποιου παραπόνου, αλλά στην συνεχή προσπάθεια επιμόρφωσης των επιχειρηματιών για τα θετικά στοιχεία που μπορούν οι δημόσιες σχέσεις να προσφέρουν σε κάθε επιχείρηση, ανεξαρτήτου μεγέθους.

Μελέτες τόσο στο εξωτερικό, όσο και στην Κυπριακή αγορά έχουν δείξει ότι το ευρύ κοινό δεν αντιλαμβάνεται το τι είναι οι Δημόσιες Σχέσεις σε επίπεδο επαγγελματικής πρακτικής. Ως αποτέλεσμα, υπάρχει πολλές φορές ιδεολογική σύγχυση με τους όρους δημοσιότητα, μάρκετινγκ, διαφήμιση, πειθώ και προπαγάνδα με αποτέλεσμα ο κλάδος να βρίσκεται πολλές φορές κατηγορούμενος για εξαπάτηση, παραπλάνηση ή καθοδήγηση της κοινής γνώμης.

Για τους μη γνώστες και τους κακός αυτοαποκαλούμενους υπεύθυνους Δημοσίων σχέσεων, αυτό είναι αναμενόμενο και ως ένα σημείο κατανοητό, εφόσον αντιλαμβάνονται μόνο τα αποτελέσματα και την εικόνα, ενώ αγνοούν την επιστημονική εργασία που απαιτεί ο σχεδιασμός ενός προγράμματος Δημοσίων Σχέσεων. Το παράδοξο, όμως, είναι ότι και ένας σημαντικός αριθμός μάνατζερ συνεχίζει να μην αντιλαμβάνεται την σημαντικότητα των Δημοσίων σχέσεων, με αποτέλεσμα να αποκλείουν τους ειδικούς σε θέματα Δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας από τα ανώτερα κλιμάκια στρατηγικού σχεδιασμού και λήψης αποφάσεων των επιχειρήσεων / οργανισμών τους. Με βάση τα σημερινά δεδομένα στον παγκόσμιο οικονομικό χάρτη και τα αλλεπάλληλα προβλήματα που προκαλεί η οικονομική κρίση, ο χρόνος πλέον πιέζει για δραστικές αλλαγές και άμεσες αποφάσεις και ενέργειες. Η χρονική κωλυσιεργία και δυσπιστία μόνο αρνητικά αποτελέσματα μπορεί να έχουν στις ίδιες τις επιχειρήσεις, και αυτό θα πρέπει σύντομα όλοι να το αντιληφθούμε. Σε μια κρίση, η άμυνα δεν είναι πάντα η σωστή επιλογή.

Η ανάγκη για ολοκληρωμένα (integrated) προγράμματα επικοινωνίας που θα μεγιστοποιούν την αποτελεσματικότητα του μηνύματος μέσα από εναλλακτικά κανάλια επικοινωνίας που προωθούν την δημιουργία κατανόησης και συνεργασίας με τα σημαντικά, για την κάθε επιχείρηση, κοινά, είναι επιβεβλημένη.

Οι Δημόσιες Σχέσεις είναι αντικείμενο που βασίζεται στην επικοινωνία και διαμορφώνεται μέσα από σκέψη, σχεδιασμό και κριτική. Στο σημερινό ανταγωνιστικό περιβάλλον, όλες οι επιχειρήσεις χρειάζονται τις Δημόσιες Σχέσεις μιας και όλες χρειάζονται αποδοτικότερές και αποτελεσματικότερες στρατηγικές επικοινωνίας. Όσο και αν αυτό φαίνεται απλουστευμένο, καθημερινά γίνεται όλο και περισσότερο κατανοητό ότι μία καλή δημόσια εικόνα (εταιρική φήμη) μπορεί να βοηθήσει μία επιχείρηση να αντεπεξέλθει σε περιόδους αντιξοοτήτων ή και μετά από μια κρίση. Αντίθετα, μία άσχημη δημόσια εικόνα είναι εμπόδιο που δύσκολα και με αργούς ρυθμούς το ξεπερνά μία επιχείρηση.