8 Apr 2010

Η εξέλιξη των Public Relations σε …Public Engagement


ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΕΣ σχέσεις λειτουργούσαν παραδοσιακά ως ο πόλος για την ανάπτυξη σχέσεων με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και τους εκπροσώπους τους. Ωστόσο, τα δεδομένα πλέον έχουν δραστικά αλλάξει, γεγονός το οποίο οφείλουμε όλοι να αναγνωρίσουμε, αλλά και να λάβουμε τα κατάλληλα μέτρα. Πιο συγκεκριμένα, η επέλαση του Internet και οι σεισμικές δονήσεις στο χώρο των media, δημιουργούν νέα δεδομένα για τις δημόσιες σχέσεις. Αντί να κάνουν δουλειά με τους shareholders και τα media, οφείλουν να ξαναγράψουν το χάρτη των υπηρεσιών τους και να εργασθούν με τους stakeholders, τους κοινωνικούς εταίρους και τους νέους influencers (διαμορφωτές κοινής γνώμης), αρκετοί εκ των οποίων έχουν αναπτύξει σφαίρα επιρροής στο Διαδίκτυο, μέσω blogs, social media κλπ.

Σύμφωνα με μελέτη της Booz & Co, η κρίση στο χώρο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης έχει οδηγήσει σε πολιτικές μείωσης του κόστους και συρρίκνωσης της ποιότητας των δημοσιογραφικών κειμένων, στον περιορισμό της δημοσιογραφικής έρευνας. Όπως επισημαίνεται στη μελέτη, οι σύμβουλοι δημοσίων σχέσεων, εφόσον εκσυγχρονιστούν και περιλάβουν εργαλεία online reputation management στις δεξιότητές τους, οφείλουν να σχεδιάζουν τρόπους και πλάνα, ώστε να βρίσκουν φιλοξενία στα media οι ιστορίες οργανισμών και brands.

Σε μια άλλη έρευνά που είδε πρόσφατα το φως της δημοσιότητα, και πιο συγκεκριμένα του Economist, καταγράφονται στοιχεία που κατ’ αρχάς δείχνουν ότι η οικονομική κρίση των δύο τελευταίων ετών βοήθησε στην ενίσχυση του κλάδου των δημοσίων σχέσεων. Κατά δεύτερον, επιβεβαιώνει ότι οι εταιρείες δημοσίων σχέσεων, αποδεικνύονται ο κατ’ εξοχήν επικοινωνιακός κλάδος που αναλαμβάνει -για λογαριασμό των brands- την διαχείριση των social media.

Όπως υποστηρίζεται στην εν λόγω έρευνα, αν και οι δημόσιες σχέσεις είχαν πληγεί από την κρίση των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, καθώς η κύρια δύναμη πυρός τους ήταν η ανάπτυξη δημοσιότητας των πελατών τους στα media. Ο καλπασμός του διαδικτύου άλλαξε τα δεδομένα, ο τομέας των δημοσίων σχέσεων αντιμετώπισε μια κρίση ταυτότητας, που, όμως, αποδείχθηκε πρόσκαιρη. Όπως αναφέρει και το Economist, η οικονομική κρίση ενίσχυσε τη θέση των δημοσίων σχέσεων, που «στρατολογήθηκαν» να προστατεύουν την φήμη των εταιρειών.

Χαρακτηριστική είναι μάλιστα η περιγραφή του Richard Edelman, σε σχέση με την πορεία των δημοσίων σχέσεων, κλάδος ο οποίος από Public Relations πρέπει να μετεξελιχθεί σε Public Engagement.