31 Oct 2010

Digital PR … Σταθερή αξία


Είναι πραγματικά άξιο λόγου όταν ακούς «επαγγελματίες» του κλάδου των δημοσίων σχέσεων να δηλώνουν αβέβαιοι για το πώς πρέπει προσεγγίσουν ή και ακόμη εάν θα πρέπει να εμπλακούν στα social media. Κάποια στιγμή, πρέπει να διερευνήσουν σοβαρά και να κάνουν το μεγάλο βήμα (στα νέα δεδομένα του κλάδου τα οποία εμφανώς αγνοούν θέτοντας σε κίνδυνο την εξέλιξη των πελατών τους).

Η προσέγγιση και η ακρίβεια των μεθόδων που χρησιμοποιούνται φυσικά, ποικίλουν δραστικά και ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης. Ωστόσο, υπάρχουν πτυχές που παραμένουν σταθερές, σε κάθε προσπάθεια ανάμιξης της επιχείρησης στα social media.

Οι ιστοσελίδες μπορεί να επωφεληθούν σημαντικά από τα social media sites τα οποία λειτουργούν ως μοχλοί, οδηγώντας σχετικά στοχοθετημένους χρήστες σε μια τοποθεσία. Η κυκλοφορία, μπορεί επίσης να προέλθει άμεσα από πολύ εξειδικευμένα σημεία του κοινωνικού δικτύου, για μικρά ή και για μεγάλα χρονικά διαστήματα, ανάλογα με την προσέγγιση.

•Εάν εμφανίσετε εξαιρετικό περιεχόμενο, το πιο πιθανό είναι ότι το περιεχόμενό σας θα προωθηθεί και θα σας δοθεί η δυνατότητα να διαπιστώσετε ότι θα κινηθεί virally με επιτυχία στα social media sites, παράλληλα με το email και τα άμεσα μηνύματα σε άλλους χρήστες του Διαδικτύου. Αυτό είναι κάτι παρά πολύ ισχυρό, δεδομένου ότι οι χρήστες αισθάνονται ότι οι πληροφορίες αυτές προέρχονται από έναν έμπιστο φίλο σε ένα αξιόπιστο δίκτυο.

•Τα links είναι καθοριστικής σημασίας για Search Engine Optimization (SEO). Ως εκ τούτου, οι καμπάνιες στα social media sites θα πρέπει να θεωρούνται ως μέρος μιας στρατηγικής SEO. Η Google και οι άλλες μηχανές αναζήτησης, σταθμίζουν την αξία του κάθε συνδέσμου και τη συνολική σύνθεση των δεσμών αυτών που έχουν σχέση με την ιστοσελίδα σας. Όσο περισσότερες συνδέσεις, τόσο το καλύτερο. Όσο πιο στοχευμένες, ακόμη περισσότερο.

•Ως αποτέλεσμα τώρα των δεσμών που δημιουργούνται από το περιεχόμενό σας, είναι το ότι μια επιτυχημένη καμπάνια θα συνεχίσει να προσφέρει στοχοθετημένη κυκλοφορία από τις συνδέσεις που έχουν αποκτηθεί. Οι δεσμοί αυτοί που χτίστηκαν από το ισχυρό περιεχόμενό σας και τις καμπάνιες σας, είναι αρχειοθετημένοι και παραμένουν ζωντανοί στο διαδίκτυο επ ‘αόριστον.

•Εάν αφοσιωθούμε και η συμμετοχή μας στα social media sites είναι δημιουργική, τότε το κέρδος για τη φήμη του brand είναι ασύγκριτο. Η συμμετοχή στα social media sites διασφαλίζει στους υπεύθυνους του κλάδου των δημοσίων σχέσεων καλύτερη πρόσβαση στους καταναλωτές και ασύγκριτο έλεγχο του brand και του διαλόγου. Με αυτό τον τρόπο έχουν στα χέρια τους ένα ισχυρό εργαλείο για τη διαχείριση της φήμης του brand, κάτι που είναι ίσως το κρισιμότερο σημείο της επικοινωνίας.

Με όλα τα παραπάνω, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να βρείτε διάφορους τρόπους προκειμένου να παρακολουθήσετε αξιολογώντας τη συμμετοχή σας στα social media sites. Φυσικά η παρακολούθηση αυτή αφ’ ενός μεν, μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους, αφ’ ετέρου δε, εξαρτάται από τους στόχους σας.

Σε κάθε περίπτωση, πριν προωθήσετε το περιεχόμενό σας και ασχοληθείτε με τα social media, οφείλετε να καθορίσετε τους στόχους και να προσδιοριστούν οι κανόνες μέτρησης για να παρακολουθήσετε την καμπάνια σας. Ένας κανόνας είναι να έχουμε καλό analytics site και υποβολή εκθέσεων. Οργανωθείτε και εκμεταλευτείτε τα νέα δεδομένα…

Το Facebook για αρχάριους... πολιτικούς


Παρακολουθώντας σε τακτική βάση τα updates στο blog «Πρόχειρο Τετράδιο» του Παναγιώτη Παπαχατζή διάβασα ένα άρθρο το οποίο βρήκα πολύ ενδιαφέρον (με μηνύματα προς πολλούς αποδέκτες) και θα ήθελα να συμμεριστώ μαζί σας (ένα μέρος τουλάχιστον).

Όπως γράφει ο Παναγιώτης Παπαχατζής:

«Ήθελα εδώ και καιρό να γράψω ένα αναλυτικό guideline για το Facebook, ίσως αυτό να γίνει τον επόμενο μήνα. Αυτή την φορά είπα να αρκεστώ σε μερικές απλές συμβουλές και αυτό γιατί η πιθανότητα εκλογών, γέμισε το inbox μου με δεκάδες αιτήσεις φιλίας από πολιτευτές – όλων των παρατάξεων – που έσπευσαν να αποκομίσουν επικοινωνιακό όφελος… ή τουλάχιστον έτσι νομίζουν. Ιδού λοιπόν μερικές απλές συμβουλές επιβίωσης.

2) Είστε πολιτικός και ανοίξατε προφίλ; Μέγα λάθος. Ο στόχος σας, λογικά, είναι να προσελκύσετε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο, κάτι που σημαίνει ότι αργά ή γρήγορα οι, περίπου, 5.000 που έχει θέσει το facebook σαν όριο θα εξαντληθούν και θα αναγκαστείτε να ανοίξετε page. Αφήστε, λοιπόν, το πρώτο βήμα και περάστε κατευθείαν στο επόμενο.

3) Εφόσον θέλετε να επιμείνετε με το προφίλ μην αρχίζετε να κάνετε μαζικά friend requests στην προσπάθεια σας να μαζέψετε μεγάλο… ακροατήριο γρήγορα. Το facebook θα σας θεωρήσει spam user και θα μπλοκάρει το profile σας με αποτέλεσμα όσο επίμονος και να είστε να υποχρεωθείτε να ανοίξετε page, όσο και αν προσπαθήσατε (κακώς) να το αποφύγετε. Προτιμήστε να κάνετε, λογικά σε αριθμό, και στοχευμένα friend requests με κάποιο προσωπικό μήνυμα μέσα από το οποίο θα ζητάτε, εφόσον σαν κάνει κάποιος αποδοχή, να σας προτείνει σε μερικούς φίλους.

4) Αντίστοιχα εφόσον ανοίξετε page μπορείτε να συγκεντρώσετε τους πρώτους υποστηρικτές σας μέσα από τις προσκλήσεις που θα κάνουν στους “φίλους” τους, οι συνεργάτες και οι γνωστοί σας από τα δικά τους profiles καθώς και από μια διαφήμιση που, ακόμα, εντός του facebook είναι φθηνή.

5) Προσπαθήστε (είτε προφίλ έχετε, είτε page) να έχετε μια συνεπή συχνότητα σε όσα ανεβάζετε στο wall σας. Δεν πρέπει να πνίγετε με υλικό τον κόσμο γύρω σας αλλά ούτε και να ξεχάσουν ότι υπάρχετε. Μεταξύ ποσότητας και ποιότητας διαλέξτε το δεύτερο. Δείτε πόσο χρόνο έχετε εσείς ή οι συνεργάτες σας να ασχοληθείτε με το account σας και προσαρμόστε το υλικό που ανεβάζετε ανάλογα. Το facebook, όπως και όλα τα κοινωνικά μέσα χρειάζονται, πάνω απ’ όλα διάδραση.

6) Δελτία τύπου και απομαγνητοφωνημενες ομιλίες απαγορεύονται δια ροπάλου εκτός αν θέλετε να στέλνετε (με προσωπικό μήνυμα) σε όσους δημοσιογράφους σας ακολουθήσουν στο facebook, δημιουργώντας μαζί τους μια εναλλακτική επικοινωνία σε σχέση με το συμβατικό mail.

7) Πέρα των υβριστικών σχολίων και των πολύ προσωπικών επιθέσεων ποτέ μα ποτέ μην σβήσετε σχόλιο κάτω από ανάρτηση σας. Η προνοητικότητα ενός screenshot από την πλευρά αυτού που το είχε γράψει αρκεί να γκρεμίσει όσα προσπαθείτε να χτίσετε.

8) Συνδέστε το προφίλ σας με όλα τα event σας.

9) Ποτέ, μα ποτέ, μην γράφετε με ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ.

Είμαι βέβαιος ότι από την αρχή θεωρείτε ότι από λάθος έχω παραλείψει το (1)…

1) Το facebook είναι απλά ένα εργαλείο. Εάν θέλετε, πραγματικά να έχετε επικοινωνιακό όφελος από τα social media προσλάβετε κάποιον που ξέρει να το κάνει για εσάς, χαράξτε την επικοινωνιακή σας στρατηγική και κινηθείτε ανάλογα.»

9 Oct 2010

Οι «ειδικοί» στα Social media PR

Θα έλεγε κανείς πως ο χαρακτηρισμός «ειδικός», όταν πρόκειται να τον συνδέσουμε με το social media PR είναι μια ιδιαίτερα εγωιστική προσέγγιση. Υπάρχουν βέβαια περιπτώσεις που σωστά έχει δοθεί ο τίτλος του εμπειρογνώμονα σε άτομα με ειδικές γνώσεις, όμως αυτό στα social media και με την τόσο ταχεία ανάπτυξη της τεχνολογίας, είναι αφύσικο και αρκετές φορές ύποπτο. Θα ήταν ιδανικό να υπάρχει εκείνος ο social media PR expert που θα σας γεμίσει τον τραπεζικό σας λογαριασμό… ωστόσο, αυτό αποτελεί ακόμη ένα σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Τουλάχιστο με βάση τα σημερινά δεδομένα…

Για να είναι κάποιος internet strategist «guru» απαιτείται πολύ περισσότερο από το να κατανοεί απλώς τη τεχνολογία. Το να είναι κάποιος «ειδικός» στα social media και του τρόπου με τον οποίο λειτουργούν και εξελίσσονται, χρειάζεται κάτι περισσότερο από την κατανόηση του λογισμικού και των εργαλείων που αναπτύσσονται και φυσικά το να έχεις γρήγορα δάκτυλα και κοφτερό μυαλό δεν προσθέτει τίποτα. Ο μόνος τρόπος για να μπορεί να οριστεί ένα άτομο ως «Social Media PR Expert», πρέπει να είναι ένας άνθρωπος ο οποίος πολύ απλά να κατανοεί την τεχνολογία που χρησιμοποιούμε.

Το θέμα φυσικά δεν είναι ούτε μόνο η τεχνολογία, ούτε οι στατιστικές γραμμές, που αποδεικνύουν τον αντίκτυπο στην αγορά. Πρόκειται για οικοδόμηση σχέσεων. Μερικές φορές η υπομονή ενός μοναχού δεν αρκεί, διότι θα πρέπει να ασχοληθούμε με ανθρώπους που δεν έχουν ακόμη καταλάβει τι σημαίνει να είναι πραγματικά άνθρωποι, μεταφέροντας ακριβώς αυτό και online. Έπειτα, υπάρχουν οι πελάτες οι οποίοι πραγματικά αρκετοί απεχθάνονται τη τεχνολογία. Με όλους αυτούς θα πρέπει να είμαστε σε θέση να αντιληφθούμε συμπεριφορές έτσι ώστε να έχουμε κάποιες πιθανότητες να τους βοηθήσουμε.

Πάνω απ ‘όλα, οι εμπειρογνώμονες ή σύμβουλοι θα σας διδάξουν πώς να ακούσετε. Ακούστε το δίκτυό σας, ακούστε το κοινό σας, για να ακούσετε τι έχουν να πουν, τους πόνους και τα προβλήματά τους και να ακούσετε πώς θέλουν να βοηθηθούν στην επίλυση τους και στον βαθμό που μπορείτε.

Πρόκειται κατ’ αρχάς για ένα πειραματισμό, μια εμπειρία, χρησιμοποιώντας ένα πλήθος δεξιοτήτων και εμπειρογνωμοσύνης, προκειμένου να συνδεθείτε υποδειγματικά με τους κατοίκους του κόσμου. Ίσως δεν γνωρίζετε για το πώς θα μεταφραστεί σε κέρδη, αλλά οπωσδήποτε θα βρείτε έναν τρόπο. Η ουσία των social media είναι το ανοικτό μυαλό για το ποια είναι τα σημαντικά πράγματα για τους ανθρώπους, οι οποίοι είναι πιθανόν να γίνουν εκτός από φίλοι και πελάτες σας.

Στρατηγική περιεχομένου… το Άλφα και το Ωμέγα

Είναι δεδομένο πως το Διαδίκτυο έχει δημιουργήσει όλες τις προϋποθέσεις, έτσι ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να βρει αυτό που ψάχνει, ενώ παράλληλα έχει τη δυνατότητα να λάβει μια πληθώρα πληροφοριών προτού πάρει κάνει την τελική του επιλογή.

Τα τελευταία χρόνια, ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων (που συνεχώς αυξάνεται) αναθεωρούν τις επικοινωνιακές τους προσεγγίσεις, με αποτέλεσμα αρκετές από αυτές να έχουν αρχίσει να εμπλέκονται στα social media. Αυτό όμως που αντιλαμβανόμαστε είναι ότι αυτές οι επιχειρήσεις δεν έχουν διασφαλίσει, κατά κάποιον τρόπο, τις πιθανές επιπτώσεις από αυτήν τους την «εμπορική» προσπάθεια. Έτσι λοιπόν με μεγάλη ευκολία προτάσσουν το «follow us on Twitter» ή «friend us on Facebook» χωρίς στην ουσία να στηρίζονται σε μια πραγματική και ουσίας, στρατηγική.

Θα πρέπει οι επιχειρηματίες να αντιληφθούν σφαιρικά τον κόσμο των social media, προτού προχωρήσουν στην ενεργό εμπλοκή τους και φυσικά, την αναγκαιότητα διαμόρφωσης μιας στρατηγικής καθώς τα βασικά ερωτήματα που γεννιούνται δεν διαφέρουν πολύ από τα βασικά στα οποία μόνον οι επαγγελματίες του κλάδου των δημοσίων σχέσεων είναι σε θέση να δώσουν σωστά διατυπωμένες απαντήσεις.

Πώς θα προσελκύσει μια επιχείρηση περισσότερους πελάτες; Πώς θα πείσει αυτούς τους πελάτες να μιλήσουν γι’ αυτή; Πώς θα δημιουργήσει πελάτες οι οποίοι θα αγοράζουν περισσότερα και συχνότερα; Οι επιχειρήσεις πρέπει να εξετάσουν μερικά βασικά δεδομένα όπως:

•Η αγορά είναι κορεσμένη. Όλα φαίνονται τα ίδια και αυτό δεν βοηθά όταν, ιδιαίτερα στη σημερινή εποχή, οι άνθρωποι έχουν στη διάθεσή τους πολύ λίγο χρόνο να διαθέσουν στο αγοραστικό τους ενδιαφέρον.
•Oι άνθρωποι σήμερα χρησιμοποιούν τα social media για να συζητήσουν τα νέα προϊόντα, κάνουν τη δική τους έρευνα, διασταυρώνουν πληροφορίες κλπ.
•Με την πάροδο του χρόνου, οι πελάτες δεν είναι πια παθητικοί καταναλωτές, αλλά ιδιαίτερα δραστήριοι, που συμμετέχουν στον τρόπο με τον οποίο τα προϊόντα διατίθενται στο εμπόριο.
•Οι καταναλωτές απλά δεν εμπιστεύονται εύκολα, ιδιαίτερα τις εταιρείες.
•Ο σύγχρονος καταναλωτής αγοράζει ανάλογα με το πως τον κάνει ένα προϊόν να αισθάνεται και όχι σύμφωνα με το τι θα του πείτε πως θα έπρεπε να αισθάνεται.
•Η ύφεση έχει αλλάξει οριστικά τους καταναλωτές και τον τρόπο συμπεριφοράς τους, για την αντίληψη της αξίας. Είναι κάτι πέραν των τιμών και τη στρατηγική προώθησης των προϊόντων.
•Κάθε online PR ή social media PR κλπ. δεν λειτουργεί χωρίς να υπάρχει στρατηγική περιεχομένου.

Είναι εύκολο μια επιχείρηση να στήσει ένα blog, ένα λογαριασμό Twitter, ένα group στο Facebook ή μια ομάδα στο LinkedIn. Το κλειδί όμως είναι ποιό ή τι είναι αυτό που θα οδηγήσει τους ανθρώπους να ενδιαφερθούν και κατ’ επέκταση να εμπλακούν στη διαδικασία.

Είναι απαραίτητο για τη σημερινή επιχείρηση να θεσπίσει σαφείς, ολοκληρωμένες στρατηγικές PR για διάφορα κανάλια μέσων ενημέρωσης, προκειμένου να παραδώσει προσωπικά μηνύματα που θα ευθυγραμμίζονται πλήρως με τους στόχους της.